11 SPOSOBÓW NA TO, ABY KLIENCI CZĘŚCIEJ CIĘ POLECALI
Co zrobić by klienci polecali Twoją firmę? Jak mieć więcej zleceń? Oto sprawdzone sposoby działania, dzięki którym wydźwigniesz swój biznes na wyżyny finansowych obrotów. Większość z nich opiera się na zasadzie wzajemności – ale konkretne wskazówki znajdziesz w tym artykule. Oto one...
1. Wykonuj swoją pracę najlepiej jak potrafisz
Jeżeli klienci mają Cię polecać – powinni być w szczególności zadowoleni z Twoich usług. To jest podstawa, na której możesz budować wzajemne zaufanie i dobre stosunki, a od tego dzieli Cię jeden krok od polecenia Twoich usług innym. Jeżeli w Twojej pracy wykonujesz coś lepiej niż konkurencja – podkreśl to i doprowadź to do mistrzostwa.
2. Proś o polecenie – większość klientów nie poleca bo nie wie, że tego chcesz
Porozmawiaj ze swoimi klientami i znajomymi, o tym że chcesz aby Cię polecali i że zawsze znajdziesz czas na ich dobrą obsługę. Pamiętaj – nie każdy zna się na biznesie, nie każdy wie, że może Cię polecać. Naucz ich, że zawsze jesteś otwarty na nowe zadania i poproś, by pomyśleli o Tobie, gdy nadarzy się ku temu okazja.
3. Pomóż klientom podjąć właściwe decyzje
To proaktywna postawa wobec klienta powoduje, że będzie można docenić Twoje zaangażowanie. Jeżeli trafisz na klienta, który nie orientuje się w temacie, nie wie nic na temat produktów czy rozwiązań z Twojej branży – poświęć czas aby mu to wytłumaczyć i pomóż mu podjąć decyzję. Decyzję korzystną dla klienta. Proste pytanie: "Czy mogę jeszcze w czymś pomóc?" spowoduje, że klientowi łatwiej będzie nawiązać z Tobą kontakt. Dopytywanie o szczegóły jest szczególnie istotne gdy mamy do czynienia z osobą, która ma problemy z jasnym formułowaniem swoich oczekiwań. Jeżeli nie dopytasz o wszystko – klienci odejdą niezadowoleni, bo spodziewali się że zrobisz dla nich więcej niż powiedzieli. Pamiętaj, aby na koniec zawsze sprawdzić i upewnić się, że zrobiłeś wszystko czego klient oczekiwał. Dobrze jest zakończyć rozmowę w stylu: "Czy jest jeszcze jakaś rzecz, którą mogę dla Pani/Pana zrobić?"
4. Inwestuj w szkolenia z obsługi klienta dla pracowników – lub szkól ich sam/sama Świetny pracownik, profesjonalista w swojej dziedzinie nie zawsze musi być otwarty na klientów i ich potrzeby. Warto monitorować pod tym względem jego pracę i pouczać o prawidłowym traktowaniu klientów w Twoim biznesie.
5. "Dopieszczaj" klientów podczas spotkania lub rozmowy Zaproponuj klientowi aromatyczną, dobrej jakości kawę, poczęstuj herbatą, zaoferuj wodę. Drobne gesty gościnne sprawią, że klient poczuje się u Ciebie wyjątkowo. Jeżeli Twój biznes zakłada, że świadczysz usługę na miejscu – nie bój się zainwestować w udogodnienia, które polepszą samopoczucie klienta, na przykład ekspres do kawy serwujący aromatyczną włoską kawę.
Dowiedz się Jaki ciśnieniowy ekspres do kawy wybrać do firmy >>
6. Rozdawaj gratisy, próbki i drobne upominki
Wszyscy uwielbiamy, gdy ktoś nam coś daje i lubimy dawać coś innym. Nie musi to być duży, ani drogi prezent. Wystarczy kilka próbek produktu, rabat na następne zakupy, coś co wywołuje przyjemne uczucia i motywuje do dzielenia się z innymi informacją o Twojej świetnej obsłudze. Dajesz prezenty swoim klientom? Świetnie! Ta strategia przyniesie Ci mnóstwo nowych poleceń. Jedno jest ważne: prezent musi być przydatny i związany z potrzebami, które kojarzą się z Twoim biznesem.
7. Zajmij się networkingiem i wymieniaj informacje
Networking to proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów. Działania networkingowe polegają na obopólnym rekomendowaniu swoich usług, dzieleniu się wiedzą oraz udzielaniu pomocy jeśli jest ona potrzebna. Jeśli jesteś towarzyski i otwarty na ludzi, wystarczy że masz dobrą wizytówkę i dołączysz do dobrej grupy networkingowej.
8. Nagradzaj polecających
Metodą zwiększania szansy na bycie polecanym jest nagradzanie tych, którzy Cię komuś zarekomendowali. Podziękowanie, darmowa przysługa, dodatkowy rabat za to, że dzięki tej osobie masz nowe zlecenia, to miłe gesty, które każdy doceni. Spraw aby Twoi klienci poczuli się dobrze i połączyli tą przyjemność z polecaniem Cię innym. Zobaczysz, że nie tylko ilość zleceń wzrośnie, ale i Twoje relacje z klientami się poprawią.
9. Jeśli nikt Cię nie poleca – zapytaj o powód
Jeśli zauważasz, że klienci nie polecają Cię mimo Twoich starań, po prostu zapytaj ich dlaczego. Może się okazać, że gdzieś popełniasz błąd. Zweryfikowanie tego może okazać się cenne nie tylko w kontekście "polecania Cię", ale także w świetle funkcjonowania całego Twojego biznesu. Zadawaj szczere pytania i nie bój się otrzymywać szczerych odpowiedzi.
10. Traktuj priorytetowo tych klientów, którzy Cię polecają i tych z polecenia
Są klienci ważni i ważniejsi. Dla Ciebie ważniejszym klientem będzie ten, który wspiera Twój biznes. Nie musisz być wielką korporacją, żeby wprowadzić np. kartę stałego klienta. Jeżeli Twój klient wspiera Cię dodatkowo polecając innym – przyłóż większą wagę do jego obsługi i pracy z nim. Dbaj o to, by Twoi stali, wartościowi klienci zawsze czuli się elitą, specjalnie uprzywilejowaną grupą, do której nie każdy ma wstęp. Ta strategia opiera się o podprogowe pragnienie bycia wyjątkowym. Skorzystaj z niej.
11. Stosuj zasadę wzajemności
Ludzie chcą odwzajemniać przysługi, dlatego jeśli będziesz polecał innych, pomogą również Tobie. Pamiętaj aby Twoja jakość usług i produktów była na najwyższym poziomie. Polecaj tych, którzy postępują podobnie – wtedy będziesz mieć gwarancję, że klienci z Twojego polecenia trafią w dobre ręce i będą mogli odwdzięczyć się tym samym.
Przeczytaj też:
8 kroków do bycia lepszym liderem >>
Jak pokazać pracownikom, że ich doceniasz? Oto 8 niezawodnych sposobów >>