5 ZASAD SUKCESU WG KAZUO INAMORIEGO - MILIARDERA I BUDDYJSKIEGO MNICHA

Twoja firma

Dla Kazuo Inamoriego, 84-letniego miliardera, przedsiębiorcy, filantropa i buddyjskiego mnicha kluczem do sukcesu każdej firmy jest dbanie o interes pracowników. "Jeśli chcesz jajek, to dbaj o kurę. Jeśli będziesz ją straszyć lub zabijesz, to nic nie dostaniesz" - radzi Inamori.

Kazuo Inamori jest założycielem giganta technologicznego Kyocera i koncernu telekomunikacyjnego KDDI. Ich łączna wartość jest wyceniana na około 82 miliardy dolarów a Kyocera daje zatrudnienie ponad 70 tysiącom osób. Kilka lat temu został też prezesem Japan Airlines, którym groziło bankructwo. Postanowił pracować nie pobierając wynagrodzenia, a rok później spółka przyniosła zyski i w 2012 roku z sukcesem wróciła na giełdę w Tokio.

Kazuo Inamori daje inwestorom dużo do myślenia, stawiając na pierwszym miejscu interesy swoich pracowników, a nie akcjonariuszy spółki. Buddyjski kapłan–miliarder daje złotą zasadę traktowania pracowników: "Jeśli chcesz jajek, to dbaj o kurę. Jeśli będziesz ją straszyć lub zabijesz, to nic nie dostaniesz" - uważa Inamori. - "Firmy należą do akcjonariuszy, ale setki albo tysiące pracowników jest w nią zaangażowanych. Kura musi być zdrowa" – zaznacza. (źródło: Bloomberg)

Miliarder uważa, że "władze firm powinny dążyć do tego, aby ich pracownicy byli zadowoleni zarówno pod względem finansów, jak i rozwoju. To powinno być celem, a nie praca dla akcjonariuszy".

Dla Kazuo Inamoriego, niezwykle ważna rolę w życiu pełni filozofia wschodu. Biznesmen stosuje ją zarówno w życiu prywatnym, jak i w sprawach służbowych. Oto 5 zasad i filozofia sukcesu, którą kieruje się w biznesie:

1. Dąż do perfekcji i niech stanie się to Twoim nawykiem

Osiągnięcie sukcesu równa się ciągłemu dążeniu do doskonałości. Inamori jako inżynier z wykształcenia, zarządzanie firmą porównuje do budowy mostu – 99 procentowa pewność, że się nie zawali, to za mało. Dążenie do perfekcji choć na początku trudne i wymagające czasu jest możliwe. Wystarczy się do tego przyzwyczaić i uznać jako nawyk.

2. Wymyślaj optymistycznie, planuj pesymistycznie, działaj optymistycznie

Najważniejszym czynnikiem sukcesu w każdym projekcie jest posiadanie marzenia i tworzenie czegoś z pasją. Podczas wymyślania, tworzenia nowego projektu myśl optymistycznie, szeroko i odważnie. W trakcie planowania, przygotuj się na wszystkie możliwe scenariusze. Stań się na ten czas pesymistą, aby rozpoznać wszelkie możliwe trudności. Następnie możesz powrócić do optymistycznej realizacji projektu.

3. Postaw swoje cele wyżej niż to co Ci się wydaje, że osiągniesz

Biznesmen jest zwolennikiem pozytywnego myślenia. Przekonuje, że w biznesie trzeba spróbować nauczyć się rzeczy, których nie potrafimy. Radzi wyznaczyć cel, którego dziś nie jesteśmy w stanie osiągnąć, następnie określić możliwy termin jego realizacji i pracować ciężej niż ktokolwiek inny, aby plan się udał.

4. Twoja praca musi być dobra dla innych

Jako buddyjski kapłan, Inamori twierdzi że w biznesie nie można kierować się wyłącznie własnym interesem. Działania firmy powinny przynieść korzyści także innym osobom. W tym celu motyw naszej pracy musi być dobry dla pozostałych ludzi. Firmy nie powinny się wstydzić, że ich zyski są realizowane w sposób, który przynosi społeczne korzyści.

5. Twoje życie lub praca = postawa + wysiłek + zdolności

Postępując w życiu stosuj powyższe równanie. Twoje efekty pracy będą takie, jak Twoja postawa,  to ile wkładasz wysiłku w pracę i jakie masz zdolności.  Zdaniem Inamoriego zdolności i wysiłek są ważne - ale najważniejszy jest stosunek do wykonywanej pracy.

Założyciel Kyocery przekonuje, że kluczem do sukcesu jest dbanie o interes pracowników. Jeżeli są zadowoleni, to będą wydajniej pracować. Każdy z jego pracowników posiada małą książeczkę z filozoficznymi zasadami Kazuo Inamoriego.  

Przeczytaj też:

8 kroków do bycia lepszym liderem >>

Jak pokazać pracownikom, że ich doceniasz? Oto 8 niezawodnych sposobów >>

17 sposobów na uzyskanie finansowego sukcesu >>

Dzierżawa ekspresów do kawy, leasing czy zakup? Ekspert radzi co wybrać do firmy>>

Jak podawać kawę czyli kawowy savoir vivre w firmie>>