8 SKUTECZNYCH METOD NA POZBAWIENIE PRACOWNIKÓW MOTYWACJI
Chcesz stworzyć swoim pracownikom środowisko w którym mogą się rozwijać a przy tym, czuć się szczęśliwymi i docenianymi? Poznaj osiem głównych zabójców motywacji, a następnie wyeliminuj je z życia Twojej firmy.
Są takie zdarzenia i okoliczności, które sprawiają, że czujemy się dobrze w swoim miejscu pracy. Są też niestety takie, które skutecznie odbierają nam motywację i utrudniają efektywne działanie. Oto one:
1. Toksyczni ludzie.
Jeżeli kiedykolwiek miałeś do czynienia z toksycznymi osobami w miejscu pracy – dobrze wiesz jak potrafią być niebezpieczni i męczący. Ludzie toksyczni zarażają innych negatywnym podejściem i tłumią pozytywny zapał. Jeżeli w Twojej firmie zajmują pozycje menedżerskie, zastosuj odpowiednią politykę i nadzór, by zminimalizować ich szkodliwy wpływ.
2. Brak rozwoju zawodowego.
Każdy człowiek musi czuć, że wciąż się uczy i rozwija. Bez tego praca staje się automatyczna, jednostajna i nudna. Wyznaczenie pracownikom celów i drogi rozwoju zawodowego pozwala im podnosić kwalifikacje, jednocześnie dając do zrozumienia, że Ty i firma inwestujecie w ich sukces.
3. Brak uznania.
Kiedy ciężka praca czy świetne wyniki pozostają niedocenione, kiedy nie odczuwa się uznania za codzienny trud, ludzie stają się apatyczni i pozbawieni natchnienia. Możesz nagradzać swoich pracowników, nie wydając przy tym ani grosza. Czasami wystarczy po prostu powiedzieć „dziękuję".
4. Kiepska komunikacja.
Kiedy przepływ informacji w firmie kuleje, ludzie tracą czas i energię domyślając się co mają robić. Unikają podejmowania decyzji, odkładają ważne projekty, wykonują nieistotne – z punktu widzenia strategii firmy – czynności. Do ważnych informacji mają dostęp tylko nieliczni a wszystko otacza atmosfera plotek i podejrzeń. Spraw aby przepływ informacji w Twojej firmie był jasny i klarowny – to zadziała na korzyść wszystkich.
5. Marnowanie czasu.
Jeżeli w Twojej firmie zwołuje się spotkania bez większego powodu, bądź rozsyła do wszystkich e-maile niezawierające żadnych istotnych informacji, możliwe jest że pracownicy są głęboko sfrustrowani. Pokaż ludziom, że ich cenisz, ceniąc ich czas.
6. Brak wizji.
Jasno przedstawiona wizja firmy ustala kurs i mówi ludziom, na czym mają się skupić. Bez tego, nawet najlepsi pracownicy są mniej efektywni, bo ciężko jest przodować w jakimś zadaniu, jeśli nie rozumie się jego roli w szerszym kontekście.
7. Pionowy układ zarządzania.
Jeżeli znalazłeś się kiedyś w sytuacji, w której Twoje pomysły i uwagi nie były brane pod uwagę (a może nawet nie zostały wysłuchane), kiedy Twoim zadaniem było „być cicho i robić, co mówią" - wiesz, jak ciężko jest wykrzesać z siebie cokolwiek więcej niż wymagane minimum. Im więcej jest współpracy, tym więcej uwagi i motywacji.
8. Złe zarządzanie.
Zły kierownik działa na szkodę swojego zespołu i całej firmy. Nawet najlepsi pracownicy potrzebują efektywnego przewodnictwa, by dawać z siebie wszystko. Zacznij od pracy nad własnymi zdolnościami przywódczymi, potem wyszukaj i wytrenuj najlepszych liderów na każdym poziomie. To najlepsza rzecz, jaką możesz w pracy zrobić dla wszystkich.
Jeżeli w swoim miejscu pracy znajdziesz któreś z powyższych demotywujących czynników, Twoim zadaniem jest dołożyć wszelkich starań, by je rozwiązać. Pamiętaj, dobrzy pracownicy nie pozostają na długo w złych firmach.