Corporate wellness w praktyce
Corporate wellness to zarządzanie pracownikami firmy uwzględniające dbanie o ich zdrowie i samopoczucie. Idea ta zdobyła popularność w Stanach Zjednoczonych w latach 80. jako sposób na zmniejszenie kosztów związanych z niedyspozycją chorobową pracowników. Obecnie z różnych form corporate wellness korzysta ok. 80% zachodnich przedsiębiorstw. Dlaczego? Zobacz, co w idei dbania o zdrowie pracowników jest tak korzystne dla miejsca pracy.
Zobacz także: Jak skutecznie walczyć z syndromem wypalenia zawodowego?
Model prowadzenia biznesu oparty na maksymalnej eksploatacji pracowników na szczęście przeszedł do historii. Dla firmy coraz bardziej opłacalne jest teraz dbanie o zdrowie i samopoczucie pracowników. Wprowadzenie programu corporate wellness oddziałuje bowiem na tak różne czynniki, jak:
- lojalność pracowników – dbanie o zdrowie i samopoczucie pracowników sprawia, że częściej utożsamiają się oni z ideami przedsiębiorstwa i ufają pracodawcy dzięki czemu rzadziej odchodzą z pracy;
- efektywność pracowników – wypoczęta, zdrowo odżywiająca się i aktywna fizycznie osoba pracuje szybciej, jest bardziej kreatywna oraz lepiej znosi stresujące sytuacje w pracy;
- budżet firmy – pracownik na zwolnieniu lekarskim to strata w budżecie firmy, podobnie jak ten, który ma problemy z koncentracją w czasie pracy z powodu stresu lub przemęczenia. Corporate wellness pomaga przeciwdziałać chorobom i zmęczeniu, a zatem przekłada się na poprawę finansów firmy.
Okazuje się więc, że corporate wellness to dobre narzędzie do optymalizacji kosztów działania firmy w długiej perspektywie czasowej.
Zobacz także: Jak dbać o zdrowie pracownika?
Co może obejmować corporate wellness?
Corporate wellness to szereg bardzo różnych działań, dotyczących tak aktywności poza miejscem pracy, jak i usprawnienia miejsca pracy. W praktyce program wellness dla pracowników może realizować się poprzez m.in.:
- cotygodniową dostawę owoców do biura;
- korzystanie z usług firm sprzedających zdrową żywność;
- wykupienie pakietów fitness dla chętnych (lub rabatów na te pakiety);
- organizowanie kursów, np. z radzenia sobie ze stresem lub zarządzania emocjami;
- zastąpienie krzeseł biurowych piłkami treningowymi;
- wyjazdy integracyjne do ośrodków odnowy biologicznej.
Na rynku funkcjonują rzecz jasna firmy zajmujące się kompleksowym wdrażaniem corporate wellness, jednak ze względu na swoją cenę są to zazwyczaj usługi niedostępne dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Warto pamiętać, że w zakres corporate wellness wchodzi również dbanie o estetykę biura (zwłaszcza open space’u). Wprowadzenie żywych kolorów do wnętrza, obrazy na ścianach, rozświetlenie pomieszczeń czy wstawienie stołu do piłkarzyków. Nawet tak drobne zmiany jak wysokiej jakości ekspres do kawy mogą pozytywnie wpłynąć na samopoczucie pracowników.
Zobacz także: Zarządzanie talentami w firmie – dobre praktyki
Jak wprowadzać corporate wellness?
Przy wprowadzaniu corporate wellness trzeba wziąć pod uwagę budżet firmy. Wszelkie działania mające na celu poprawę zdrowia i samopoczucia pracowników to wydatki, które zwracają się dopiero po dłuższym czasie. Początkujący start-up nie powinien więc wchodzić na rynek z takim obciążeniem finansowym. Każde pojedyncze działanie wellnessowe należy także dostosować do wymagań i oczekiwań pracowników. Zapewne wszystkie osoby w biurze ucieszą się ze świeżych owoców, ale z kursów asertywności lub zarządzania emocjami skorzystają raczej osoby z kadry menadżerskiej lub handlowcy.
Przed podjęciem decyzji warto więc przeprowadzić w firmie ankietę, dzięki której będziesz mógł ustalić, jakiego rodzaju corporate wellness będzie optymalny, tzn. zadowoli najwięcej osób i nie obciąży przesadnie budżetu. Pamiętaj jednocześnie o tym, aby dbać o wszystkich pracowników firmy w równym stopniu. Corporate wellness dla ograniczonej liczby osób może bowiem skutkować konfliktami między pracownikami, co w konsekwencji pogorszy ich efektywność.