ETYKIETA BIUROWA CZYLI JAK ZACHOWYWAĆ SIĘ WOBEC GOŚCI BIZNESOWYCH?
Goście, partnerzy biznesowi, klienci, interesanci często, nawet kilka razy dziennie przybywają do firmy. Rolą zapraszającego ze strony gospodarza lub osoby do tego oddelegowanej np. asystentki, jest przywitanie gościa, zaprowadzenie na miejsce spotkania i zaproponowanie czegoś do picia. Jak to zrobić zgodnie z zasadami etykiety? Jak zachować się wobec gości biznesowych, nie popełniając przy tym gafy i godnie reprezentować firmę? Sprawdż te zasady.
Aby móc stosować etykietę, trzeba najpierw poznać i zrozumieć jej reguły, a później dostosować ją do okoliczności. Reguł etykiety nie musimy się sztywno trzymać, należy traktować je raczej jako wskazówki, których znajomość pomoże nam łatwiej wyjść z trudnych sytuacji. Jedna z reguł etykiety to właśnie dostosowanie do oczekiwań drugiego człowieka. Gość odwiedzający Twoją firmę zapewne oczekuje, że odpowiednio o niego zadbasz. Jak to zrobić? Poniżej kilka prostych kroków.
1. Przywitanie i wprowadzenie gościa
Na początek warto zatroszczyć się o wierzchnie ubranie gościa, a następnie zaprowadzić go na miejsce spotkania. Idąc do sali konferencyjnej lub gabinetu, gość powinien znajdować się po Twojej prawej stronie. Gdy prowadzisz kilka osób lub jest korytarz jest wąski, wówczas - jako znający drogę – idziesz pierwszy. Po dotarciu na miejsce otwierasz drzwi i przepuszczasz gości.
2. Co z uściskiem ręki?
Uścisk dłoni to najpopularniejsza forma krótkiego i oficjalnego przywitania. Przyjęte jest, że osoba niższa rangą nie wyciąga pierwsza ręki do przełożonego, klienta czy starszej osoby. Z drugiej strony etykieta udziela tego przywileju gospodarzowi spotkania. Jest nim również asystentka witająca gości. Zatem mimo niższego statusu, wita przychodzących zarówno słownie, jak i przez podanie ręki. Pamiętajmy jednak aby nie podawać ręki przez stół czy biurko. W tym celu zawsze należy wyjść zza niego i dopiero wtedy, pewnie i z uśmiechem uścisnąć dłoń naszego gościa.
3. Zaproponowanie czegoś do picia
Proponując coś do picia wymień napoje, które możesz podać. Wtedy łatwo unikniesz zamówienia niemożliwego do spełnienia. Napoje zimne takie jak woda źródlana czy sok należy podawać w temperaturze pokojowej. Napoje schłodzone można podać po uzgodnieniu tego z gościem.
4. Jak podawać napoje na spotkaniu?
Biurowa etykieta wskazuje, że w pierwszej kolejności napoje podaje się gościowi. Filiżankę podaje się prawą ręką z prawej strony. Co jednak zrobić, jeśli mamy utrudniony dostęp i niemożliwe jest dojście z prawej strony? Wtedy dobrze jest pokierować się zasadą zdrowego rozsądku i nie podchodzić za wszelką cenę z prawej strony siedzącego, ryzykując przy tym oblania jego pleców gorącą kawą. Podajmy ją w taki sposób, w jaki będzie to możliwe. Jeżeli nie wiesz komu pierwszemu podać kawę – gościowi czy szefowi, możesz poczekać chwilę na delikatne instrukcje szefa. To on jest gospodarzem więc decyduje o kolejności. Jeżeli filiżankę kawy lub herbaty pierwszy otrzyma szef, może przekazać temu z gości, kogo chce uhonorować, np. kobiecie.
5. Zabłyśnij aromatyczną kawą
Nic tak nie poprawia nastroju spotkania, jak aromatyczna, dobrze przyrządzona kawa. Jeżeli w biurze znajduje się profesjonalny ekspres do kawy – spokojnie możemy zaproponować ją naszemu gościowi. Jeżeli brak nam profesjonalnego urządzenia – lepiej powstrzymać się od jej serwowania. Kultura picia kawy rośnie bardzo szybko w naszym kraju, tak samo jak wymagania wobec jej jakości. Nie pozwól aby Twój gość rozczarował się niesmaczną lurą. Dobra kawa sprzyja dobrym biznesom – dlatego warto zainwestować w profesjonalny ekspres do biura.
Kawę trzeba również umieć przyrządzić i podawać. Kwestią przyrządzenia zajmie się odpowiedni przycisk w ekspresie Saeco, a Ty musisz zadbać już tylko o odpowiednią porcelanę, lub wysoką szklankę (jeżeli gość poprosił o coffee latte). To, po jakie naczynie sięgamy, zależy od sytuacji, pory dnia czy nastroju. Warto poznać kanon serwowania kawy i stosować go w swojej firmie.
Pamiętajmy, że savoir-vivre to nie zbiór sztywnych ram, które nas ograniczają. Zasady etykiety to przede wszystkim drogowskazy, których znajomość powoduje, że łatwiej jest nam być adekwatnym do danej sytuacji i przedstawić swoją firmę z najlepszej z możliwych stron.
Przeczytaj jeszcze:
Jak podawać kawę czyli kawowy savoir vivre w firmie