Integracja pracowników – jak ją zorganizować i dlaczego jest tak ważna?

Życie biura

Integracja pracowników to nie tylko przejaw zachodniej mody, lecz także przede wszystkim realna korzyść dla firmy. Jak jednak zorganizować firmowe spotkanie integracyjne tak, by pogodzić potrzeby pracowników i pracodawców? Co zrobić, by wykorzystać wszystkie wynikające z niego możliwości? Przedstawiamy kilka sprawdzonych pomysłów.

Integracja w firmie jest elementem tzw. strategii team buildingu. Pozwala bowiem kreować pozytywne relacje pomiędzy pracownikami, a także na linii pracownicy-pracodawca. Stanowi atrakcyjne urozmaicenie pracy biurowej i sprzyja tworzeniu zwyczaju wzajemnej pomocy i motywacji. Ma to duże znaczenie zwłaszcza podczas zespołowej pracy nad projektem. Spotkania w ramach integracji niwelują również napięcia, które mogą pojawić się pomiędzy pracownikami w sytuacjach stresowych, oraz uczą efektywniejszej komunikacji, co ma realny wpływ na zwiększenie wydajności całej grupy. Warto także pamiętać, że pracownik, który utrzymuje koleżeńskie relacje z innymi osobami w firmie, rzadziej myśli o zmianie pracy, a jednocześnie sumienniej wykonuje swoje obowiązki.

Sposoby na firmową integrację

Integracja pracowników może przybierać różne formy. Do sprawdzonych pomysłów należą:

  1. Wyjazd integracyjny

Interesująca dwu- lub trzydniowa wycieczka nie tylko pozwoli pracownikom lepiej się poznać, lecz także umożliwi im odpoczynek od zawodowych obowiązków. Pomysł wyjazdów integracyjnych dla firm przywędrował do Polski z Zachodu i początkowo był popularny głównie w dużych korporacjach. Obecnie wyjazdy integracyjne są organizowane również przez mniejsze przedsiębiorstwa, świadome roli team buildingu. Coraz więcej ośrodków wypoczynkowych ma również specjalną ofertę dla firm, obejmującą noclegi, wyżywienie oraz zorganizowanie dodatkowych atrakcji w ramach wyjazdu integracyjnego.

W czasie wyjazdu integracyjnego warto zaplanować również:

  • szkolenie dla pracowników (np. rozwijające kompetencje miękkie) – wiele osób chętnie skorzysta z możliwości podniesienia swoich kwalifikacji. Będzie to więc jednocześnie element systemu motywacyjnego;
  • grę zespołową (np. branżowe kalambury) – gry i zabawy to doskonały sposób na to, by nauczyć pracowników efektywniejszej współpracy oraz przekazać im, jakie działania i postawy są pożądane w firmie.

Zobacz również: Benefity pracownicze – jak wpływają na wydajność pracowników?

  1. Spotkanie integracyjne po godzinach pracy

Wielu pracowników chętniej skorzysta z możliwości spotkania się po godzinach – wyjazd na kilka dni może okazać się bowiem dla nich zbyt angażujący. W czasie jednego wieczoru da się zorganizować szereg atrakcji:

  • wspólne wyjście do baru lub restauracji – sprawdzi się zwłaszcza w mniej licznej firmie. Pozwoli zrelaksować się przy smacznym posiłku i porozmawiać o sprawach bardziej prywatnych;
  • zajęcia sportowo-rekreacyjne – może to być mecz siatkówki, wyjście na paintball czy do escape roomu. Ważne, by rodzaj aktywności był dostosowany do oczekiwań i możliwości pracowników. W końcu nic tak nie jednoczy zespołu, jak rywalizacja w duchu fair play;
  • warsztaty – nauka gotowania, degustacji win czy… gry na bębnach. Możliwości jest wiele. Istotne, że zdobywanie umiejętności niezwiązanych z branżą to świetna zabawa, a jednocześnie możliwość zdystansowania się od codziennych obowiązków i szansę na lepsze poznanie współpracowników.
  1. Integracja w miejscu pracy

Bardzo ważne jest również zadbanie o dobrą atmosferę w miejscu pracy. Niezmiernie istotne dla wytworzenia dobrej atmosfery są niewielkie firmowe rytuały, takie jak:

  • wspólna poranna kawa;
  • poświęcenie jednego poranka w tygodniu na wspólne śniadanie (każdy członek zespołu mógłby przygotować inną potrawę);
  • symboliczne świętowanie urodzin poprzez odśpiewanie „Sto lat”;
  • dzielenie się opłatkiem przed Bożym Narodzeniem.

Zorganizowanie firmowej integracji – w dowolnej formie – łączy się oczywiście z określonymi kosztami. Stanowi jednak opłacalną inwestycję – w końcu pracownicy, którzy lubią swoją pracę i chętnie do niej przychodzą to kluczowy element kapitału przedsiębiorstwa.

 

Zobacz także: Kultura organizacyjna – jej znaczenie w zarządzaniu firmą