JAK NAZWAĆ FIRMĘ?
Jakie znaczenie ma nazwa? Wielkie, jeśli mówimy o sukcesie małego przedsiębiorstwa. Dobra nazwa Twojej firmy może sprawić, że wszyscy będą o niej mówili. Zła może skazać ją na zapomnienie i porażkę.
Najlepiej jest, gdy nazwa firmy oddaje jakość, wartość i wyjątkowość twoich produktów i usług. Niektórzy eksperci sądzą, że najlepsze są nazwy abstrakcyjne – czysta karta, na której kreuje się obraz firmy. Inny twierdzą, że nazwa powinna nieść informacje, by klienci od razu wiedzieli, czym się zajmujesz. Niektórzy uważają, że nazwy złożone z wymyślonych słów bardziej zapadają w pamięć niż te utworzone ze słów istniejących. Inni sądzą, że jest zupełnie odwrotnie. W rzeczywistości, każda nazwa może być skuteczna, jeśli podparta jest odpowiednią strategią marketingową. Rozważ poniższe porady, by nadać swojej firmie odpowiednią i chwytliwą nazwę.
Co ma w sobie nazwa? Zacznij od ustalenia, co chcesz przekazać za pomocą nazwy swojej firmy. Misja twojego przedsiębiorstwa, a także praca, którą włożyłeś w znalezienie dla niego niszy, pomoże ci zidentyfikować elementy, które będziesz chciał podkreślić nazwą. Im więcej nazwa mówi klientom na temat twojej firmy, tym mniej wysiłku sam będziesz musiał w to włożyć. Według ekspertów od nazewnictwa przedsiębiorcy powinni w pierwszej kolejności rozważać istniejące słowa i ich kombinacje. Ludzie wolą słowa, które rozumieją i do których mogą się odnieść. To dlatego profesjonaliści powszechnie potępiają ciągi cyfr lub inicjały jako zły wybór, jeśli chodzi o nazwę. Z drugiej strony nazwa może mieć aż zbyt wielką wagę.
Częstymi pułapkami są nazwy geograficzne lub zbyt ogólne. W jaki sposób nazwa może być jednocześnie znacząca i nie nazbyt konkretna? Nazwy opisowe mówią nam coś konkretnego na temat firmy: czym się zajmuje, skąd pochodzi i tak dalej. Nazwy sugestywne są bardziej abstrakcyjne. Skupiają się na tym, o co chodzi w danej firmie. Weźmy na przykład „Italiatour”, nazwę stworzoną, by pomóc w promocji zorganizowanych wycieczek do Włoch. Choć nie jest prawdziwym słowem, nazwa ta jest znacząca i klient od razu może zorientować się, co jest mu oferowane. Co więcej, „Italiatour” przywołuje intensywne emocje zagranicznych podróży.
Pozyskaj pomoc eksperta Stworzenie dobrej nazwy firmy może być skomplikowane. Warto rozważyć skonsultowanie się z ekspertem, zwłaszcza jeśli twoja firma działa w dziedzinie gospodarki, w której jej nazwa może wpłynąć na rynkowy sukces. Firmy tworzące nazwy używają do tego rozbudowanych systemów i świetnie znają się na prawach dotyczących znaków towarowych. Mogą odradzić ci złe pomysły i wytłumaczyć, dlaczego inne są dobre.
Wybierając imię dla swojej firmy, miej na uwadze poniższe wskazówki:
- Bądź kreatywny
- Unikaj nazw długich i mylących.
- Wybierz nazwę, która przemawia nie tylko do ciebie, ale także do klientów, których chcesz przyciągnąć.
- Wybierz znajomo brzmiącą, „ciepłą” nazwę, która przywołuje przyjemne wspomnienia, działając na klientów na poziomie emocjonalnym.
- Trzymaj się z dala od dowcipów słownych, które tylko ty rozumiesz.
Przetestuj swoją nazwę Kiedy już zawęzisz pulę kandydatów do czterech lub pięciu wyrazistych, zapadających w pamięć nazw, przychodzi pora na test. Przypomnij sobie wszystkie początkowe kryteria. Która z nazw najlepiej oddaje twoje cele? Która najtrafniej opisuje twój pomysł na firmę? Niektórzy przedsiębiorcy kierują się przeczuciem, a inni bazują na badaniach konsumenckich lub zogniskowanych wywiadach grupowych dotyczących odbioru danej nazwy. Spróbuj naszkicować, jak mogłaby wyglądać każda z nazw na szyldzie czy biurowych gadżetach. Zleć zaprojektowanie logotypu i sprawdź która nazwa najlepiej wygląda graficznie. Wypowiedz każdą z nazw na głos, zwracając uwagę na to, jak brzmi. Wyboru dokonaj na podstawie części lub wszystkich powyższych kryteriów.
Jakie kryteria formalne powinna spełniać nazwa? Nazwa firmy powinna zostać podana w początkowej fazie procesu rejestracyjnego, przy wypełnianiu wniosku CEIDG-1. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, "firmą jest imię i nazwisko osoby fizycznej". W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej jedynymi obligatoryjnymi elementami nazwy firmy są imię i nazwisko przedsiębiorcy, choć inne elementy jak najbardziej można w nazwie umieścić. Warto dodatkowo pamiętać, że nazwa równa się domena. Internet odgrywa dziś coraz większą rolę w promocji i reklamie. Nazwa firmy powinna więc odpowiadać domenie z końcówką .pl