Jak zwiększyć zyski w małej restauracji? Sposoby, dzięki którym przyciągniesz nowych gości
Rynek gastronomiczny daje olbrzymie możliwości na otwarcie i rozwój własnej restauracji. Tworzy to jednak sporą konkurencję, z którą nie zawsze mogą sobie poradzić właściciele małych lokali. Czasami nawet najlepsze jedzenie nie wystarcza – wówczas należy skupić się na działaniach marketingowych i dobrym zarządzaniu, aby prowadzenie restauracji przynosiło większe zyski.
Na szczęście nie musisz od razu wertować książek poświęconych reklamie, przeprowadzać profesjonalnego audytu ani organizować wielkiej kuchennej rewolucji. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka prostych i sprawdzonych rad, dzięki którym przyciągniesz nowych gości i Twoja restauracja zacznie lepiej prosperować.
Restauracja musi być obecna w internecie
Informacja w internecie krąży szybciej niż w jakimkolwiek innym medium. Postaw wiec na skuteczną promocję online i załóż profile swojej restauracji w różnych mediach społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram. Regularnie publikuj atrakcyjne zdjęcia przygotowywanych w lokalu potraw – możesz to robić nawet przy użyciu smartfona. Oprócz tego dbaj o umieszczanie na swoich stronach aktualnych informacji dotyczących zmian w menu restauracji i godzin otwarcia (np. w dni świąteczne).
Zachęcaj stałych klientów do podzielenia się opinią na temat lokalu na ich profilach. To najprostszy sposób, aby trafić do osób o podobnych zainteresowaniach i gustach kulinarnych, co bezpośrednio może przełożyć się na wizyty nowych klientów w Twojej restauracji. Według badań przeprowadzonych przez Payback Opinion Poll aż 55% ludzi odwiedzających lokal po raz pierwszy zasugerowało się opinią znajomej osoby.
Dystrybutory wody zamiast wody butelkowanej
W restauracjach najczęściej serwuje się wodę mineralną lub źródlaną w butelkach, zazwyczaj półlitrowych. Jest to kosztowne rozwiązanie nie tylko dla klienta, ale również restauratora. Woda butelkowana kosztuje nawet dziesięciokrotnie więcej niż woda z dystrybutora lub przefiltrowana woda z kranu. Ponadto tworzysz też potrzebę magazynowania i utylizacji butelek. Wystarczy jednak zmienić metodę dystrybucji, czego wynikiem będzie zwiększenie zysku na każdej sprzedanej szklance lub karafce.
Dobrym rozwiązaniem są dystrybutory wody. Dzięki oszczędności pieniędzy, jaką daje Ci dostawa wody od Eden Springs, możesz również obniżyć cenę wody dla klienta nawet o połowę. Koszt jednego litra wody, który ponosisz, to jedynie kilkanaście groszy. Z kolei wygoda, jaką oferują Ci dystrybutory filtrujące wodę z sieci wodociągowej sprawia, że uniezależnisz swój lokal od konieczności stałych dostaw wody w baniakach.
Woda to najczęściej wybierany przez gości napój, a podanie klientowi litrowej karafki w cenie, w której konkurencja oferuje półlitrową butelkę, z pewnością poprawi opinię Twojej restauracji lub kawiarni.
Czytaj także: 3 mity na temat wody filtrowanej
Przygotuj czytelne i różnorodne menu restauracji
Nawet jeśli Twój lokal specjalizuje się w przyrządzaniu konkretnego rodzaju dania (np. steków, ramenu lub sushi), warto pomyśleć o urozmaiceniu karty na rzecz osób np. niejedzących mięsa i produktów odzwierzęcych albo nietolerujących glutenu. Wystarczy 1–2 pozycje przygotowane z myślą o „wymagających klientach”, aby zjednać sobie wielu potencjalnych gości. Dzięki temu możesz uniknąć sytuacji, w której grupa klientów postanowi zmienić lokal przed zamówieniem jedzenia, ponieważ w menu brakuje potraw, które część osób mogłaby zjeść. Nie wymaga to wielkiej rewolucji w karcie dań, a jednocześnie pokazuje, że myślisz o potrzebach odwiedzających Twój lokal gości.
Pomyśl również o odpowiednim ułożeniu i przedstawieniu dań w menu. Zwróć uwagę klienta na to, co robisz najlepiej. Najpopularniejsze pozycje, dania, które przynoszą najwięcej zysków, oraz specjalności szefa kuchni warto umieścić na początku menu, na osobnej karcie lub w ramce. W podobny sposób wyróżnij wszelkiego rodzaju promocje: happy hours, danie dnia czy darmowe napoje i woda z dystrybutora do każdego zamówionego posiłku.
Czytaj także: 5 najczęstszych błędów managerów – jak ich nie popełniać?
Działaj w lokalnych biurach – dobry lunch to podstawa
Wyjdź na zewnątrz! Promocja lokalna to doskonały sposób na zapewnienie sobie napływu nowych klientów. Przygotuj małe porcje najlepszych dań i proponuj je w ramach darmowej degustacji przechodniom. Zadbaj o to, aby podczas smakowania Twoich potraw jednocześnie otrzymali kopię menu restauracji bądź wizytówkę z numerem telefonu.
Warto też zajrzeć do okolicznych biur – wiele osób nie przygotowuje jedzenia do pracy i wybiera lunch w najbliższych restauracjach. Zadbaj więc o to, aby wiedzieli o istnieniu Twojego lokalu i wprowadź specjalną ofertę w godzinach obiadowych, dzięki której przyciągniesz kolejnych nowych klientów. Promocja niekoniecznie musi oznaczać obniżkę ceny dań. Darmowy napój lub woda z dystrybutora do każdego lunchu również może zadziałać jako skuteczna zachęta dla gości, którzy zdecydują się przyjść do Ciebie zamiast o konkurencji.
Mądre prowadzenie restauracji + skuteczna reklama = lokal pełen gości
Jak widzisz, nie ma potrzeby kompletnej zmiany nazwy, wystroju wnętrza i menu restauracji, aby więcej klientów odwiedzało Twój lokal. Przemyślana promocja, wybór wody z dystrybutora zamiast butelkowanej i obserwowanie bieżących trendów są kluczem do sukcesu na rynku lokalnym. Jeżeli wprowadzisz te zmiany, z pewnością zauważysz wzrost zysków i przypływ nowych klientów.