Savoir vivre w pracy, czyli co wypada, a czego nie wypada robić w biurze
Odpowiednie kompetencje w pracy to nie wszystko. Możesz mieć błyskotliwe pomysły lub analityczny umysł, ale jeśli brakuje Ci tzw. umiejętności miękkich, zachowanie w pewnych sytuacjach będzie Ci sprawiać trudność. Niektórych kompetencji przydatnych podczas pracy z innymi można się wyuczyć – zacznij wprowadzać podstawy w życie już teraz. Zaczynamy!
Savoir vivre w pracy opłaca się nie tylko osobom zatrudnionym. Grzeczność wobec innych w firmie wprowadza pozytywną atmosferę, na której zależy także pracodawcom. Zespół życzliwy wobec siebie pracuje efektywniej i jest w stanie osiągnąć więcej. Dodatkowo znajomość zasad zachowania się wśród ludzi odgrywa kluczową rolę podczas spotkań z kontrahentami.
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo w pracy, czyli najważniejsze przepisy BHP w biurze.
Zasada 1. Bądź punktualny – nie tylko na spotkanie
To podstawa szczególnie podczas spotkań biznesowych. Spóźnienia, zwłaszcza powtarzające się, są odbierane jako oznaka lekceważenia i nieszanowania cudzego czasu. Jeśli nie możesz dojechać na czas z przyczyn niezależnych od siebie, Twoi kontrahenci powinni być o tym uprzedzeni. Wtedy na pewno łatwiej będzie im dostosować się do sytuacji.
Punktualność jest także niezwykle ważna w biurze, zwłaszcza kiedy masz kontakt z klientem. Dla niego każda minuta jest cenna, powinieneś to uszanować. Nieterminowe pojawianie się w pracy stawia Cię również w złym świetle w ocenie innych pracowników, którzy nie chcą czuć się wykorzystywani. Twoje spóźnienie będzie widoczne dla wszystkich, szczególnie jeśli pracujesz w open space.
Zobacz także: Praca w open space – wady i zalety.
Zasada 2. Firmowy dress code – ubierz się odpowiednio do okazji
Styl ubierania się do pracy zależy od pełnionej funkcji oraz ogólnych zasad w organizacji. Zasady formalnego ubioru dzieli się zwykle na:
- Formal dress code
Obowiązuje bardzo formalny strój: marynarka, spodnie od garnituru, spódnica. Akceptowalne kolory to biel, szarości, granat. Należy uważać na czerń, która ma silny ładunek emocjonalny, może kojarzyć się z wieczorową stylizacją. Konieczne są eleganckie buty z zakrytymi palcami i piętami. Ograniczaj również liczbę dodatków.
- Informal dress code
Ta wersja jest nieco złagodzoną wersją formal dress code’u. Tutaj można pozwolić sobie na pudrowy róż, odcienie kremowe, a także biżuterię czy kolorową apaszkę.
- Smart casual
To najmniej formalny ze stylów obowiązujących w biurach. Akceptowalne są T-shirty, bluzki o różnych odcieniach i mniej oficjalne spodnie. Warto zaznaczyć, że wciąż jednak należy zakrywać dekolty, nie zakładać bardzo krótkich spodni i sukienek.
Więcej informacji o tym, jak ubierać się do pracy, znajdziesz na naszym blogu.
Zasada 3. Kontakty mailowe w pracy – sprawdzaj najczęściej, jak to możliwe
Staraj się odpowiadać na maile, o których wiesz, że wymagają reakcji. Nie wysyłaj wiadomości, jeśli nie musisz. Warto także nie załączać wszystkich w kopii maila, ponieważ natłok powiadomień wybija z rytmu pracy. Jeśli masz sprawę do omówienia w większym gronie, zaproponuj spotkanie lub telekonferencję, a następnie spisz wszystko i wyślij jednym mailem z podsumowaniem.
W komunikacji formalnej należy używać także oficjalnego języka, podpisywać się pełnym imieniem i nazwiskiem oraz funkcją w organizacji. Warto uważać także na popularne pozdrowienie „Witam” na początku maila – nie jest ono uznawane za najbardziej fortunne rozwiązanie.
Przeczytaj także: Jak pisać oficjalne maile? Tajniki służbowej komunikacji.
Zasada 4. Wizytówki – przekaż na początku lub na końcu spotkania
Kiedy jedziesz na spotkanie zawodowe, savoir vivre w biznesie wymaga, byś miał ze sobą wizytówkę. Bilet wizytowy warto wręczyć na początku lub na końcu wydarzenia. Jeśli towarzyszy Ci partner lub szef z Twojej firmy, pamiętaj, że osoba o wyższym stanowisku powinna przekazać wizytówkę pierwsza. Podczas spotkania z klientem to on powinien wyciągnąć bilecik przed Tobą.
Sprawdź: Kultura organizacyjna w firmie.
Zasada 5. Bądź gościnny i dbaj o samopoczucie innych
Pracując z ludźmi, staraj się zrozumieć ich potrzeby. Kontrahent, który przyjedzie do Twojego biura, powinien być należycie ugoszczony. Zaproponuj coś do picia, najlepiej kawę lub wodę źródlaną – nalaną z dystrybutora wody. Dobrą praktyką jest ustawienie szklanek i karafki z wodą jeszcze przed przybyciem gości.
Zasada 6. Używaj rozsądnie telefonu komórkowego
Odbieranie prywatnych rozmów w pracy nigdy nie jest mile widziane. Zwłaszcza kiedy taka sytuacja zdarza się kilka razy dziennie i trwa dość długo. Twoi współpracownicy nie zawsze chcą słyszeć konwersacje z Twoją mamą czy konsultantem z banku. Najlepiej będzie, jeśli poprosisz dzwoniącego o cierpliwość i będziesz kontynuować rozmowę w osobnym pomieszczeniu. Na czas pracy warto też wyciszyć telefon i ustawić np. tylko wibracje. Kolejne powiadomienia o wiadomości na Messengerze mogą rozpraszać uwagę Twoich współpracowników.
Zasada 7. Umiejętnie korzystaj z kuchni
Jeśli odgrzewasz potrawę we wspólnej kuchni, postaraj się, by nie wydzielała ona bardzo intensywnego zapachu. Jeśli nie wyobrażasz sobie diety bez ryby, zapytaj współpracowników, czy rybny zapach im nie przeszkadza. Gdyby ktoś miał „uczulenie” na tego typu woń, możesz grzecznie poczekać, aż kolega skończy swój obiad.
Ważne jest także utrzymywanie porządku w kuchni. Jeżeli zdarzyło Ci się wysypać na blat lub podłogę kawę do ekspresu – posprzątaj po sobie. Wylałeś wodę w biurze? Wytrzyj ją po sobie. Zadbaj nie tylko o estetykę pomieszczenia, w którym jesz, lecz także o bezpieczeństwo współpracowników.
Znasz już podstawowe zasady savoir vivre w pracy. Teraz dowiedz się, jakie zasady BHP każdy pracownik biura powinien mieć w małym palcu.
Woda Eden - promocja na dostawy wody dla firm. Sprawdź aktualną ofertę >>