Spadek efektywności w zespole? Skuteczne sposoby motywowania pracowników i zarządzania ludźmi w firmie
Sprawne zarządzanie ludźmi to klucz do sukcesu w realizacji każdego projektu wymagającego zaangażowania większej liczby osób. Co jednak zrobić, kiedy dobrze funkcjonujący system pracy w zespole zaczyna szwankować? Poniżej znajdziesz podstawowe zasady i praktyczne rady dotyczące motywowania pracowników i zarządzania ich czasem.
Kłótnie, brak obiegu informacji, obowiązki wykonywane przez osoby bez właściwych kompetencji, spadek motywacji – między innymi z tymi problemami zmierzył się kiedyś każdy manager. Na szczęście możesz łatwo uniknąć nieporozumień w zespole, jeżeli zadbasz o właściwe przygotowanie i stałe motywowanie pracowników.
Zarządzanie zasobami ludzkimi. Krok pierwszy: poznajcie się
Nie da się stworzyć w pełni zgranego zespołu z grupy ludzi, którzy się nie lubią i nie szanują. Obowiązkiem managera jest więc zadbanie o to, aby wszyscy członkowie jego zespołu byli zintegrowani i czuli, że pracują po to, by osiągnąć wspólny cel. Najprostszą metodą jest w tym wypadku współpraca z działem HR. Zorganizowanie imprez integracyjnych i wspólnych aktywności to sprawdzony sposób na to, aby członkowie zespołu mówili o sobie „my” i czuli silne poczucie przynależności do grupy. Znacznie łatwiej jest się wspierać i pomagać w pracy komuś, kogo się lubi.
Przeczytaj również: 5 sposobów na zbudowanie efektywnego zespołu
Krok drugi: zarządzanie ludźmi, czasem i zadaniami
Nawet najlepsi specjaliści nie sfinalizują projektu, jeżeli nie stworzą wcześniej odpowiedniego planu działania, a pracownicy nie będą mieli jasno wyznaczonych obowiązków. Gdy rozpoczynasz dowolny projekt, zadbaj o to, aby porozmawiać z zespołem – wspólnie wykreujcie idealną koncepcję:
- zacznij od rozpisania celów i kamieni milowych;
- dokonaj podziału na role w zespole, bazując na kompetencjach tworzących go osób.
Nie bój się jednak zadawać pytań i szukać chętnych do konkretnych zadań. Osoba, która wykonuje obowiązki z chęci, a nie przymusu, pracuje efektywniej. Ponadto członkowie zespołu czują, że mają realny wpływ na to, jak wygląda ich codzienna praca, a powierzony im fragment projektu będą traktowali bardziej osobiście i ambicjonalnie.
Czytaj również: Realizacja i delegowanie zadań w pracy – jak skutecznie zarządzać projektami?
Motywacja do pracy i zarządzanie ludźmi. Krok trzeci: komunikacja
Znalezienie wspólnego języka poprzez integrację to dopiero początek. Jeżeli chcesz, aby Twój zespół był trwale zmotywowany i jednocześnie zależy Ci, aby sprawować kontrolę nad tym, co się dzieje – musisz zadbać o komunikację. Nie tylko z całym gronem podwładnych, ale też z każdym z osobna. Pracownik na pewno doceni Twoje indywidualne podejście i troskę o wykonywane przez niego obowiązki. Pamiętaj, że w razie problemów Twoim zadaniem jest pomoc przy ich rozwiązaniu, a nie upomnienie. Staraj się nagradzać indywidualne osiągnięcia i szczególne zaangażowanie – ciągłe traktowanie pracownika wyłącznie jako trybik w machinie bez doceniania jego poświęcenia może być demotywujące.
Ponadto szczególnie ważną kwestią jest sprawny obieg informacji wewnątrz zespołu. Zadbaj więc o to, aby pracownicy otrzymali wszystkie potrzebne narzędzia, takie jak platformy do zarządzania pracą, dostęp do komunikatorów oraz telefonów służbowych. Organizuj regularne spotkania i briefingi, aby pozostali pracownicy firmy wiedzieli, na jakim etapie prac są inne zespoły i w jaki sposób mogą się wspierać, żeby szybciej i łatwiej osiągnąć zamierzony cel.
Czytaj również: Jak zadbać o motywację pracownika?
Zarządzanie zasobami ludzkimi – zacznij od siebie
Chociaż dla niektórych może to brzmieć jak frazes, to stanowczo jednym z najważniejszych aspektów wpływających na zarządzanie ludźmi w firmie jest postawa managera. Zespół, który widzi kierownika wykonującego swoje obowiązki niedbale lub z małym zaangażowaniem, będzie czuł, że również ich praca jest nieistotna. W myśl motta „przykład musi iść z góry” pokaż, że wkładasz w projekt serce i zależy Ci na tym, aby każdy element był dopięty na ostatni guzik – efekty takiej postawy zauważysz bardzo szybko. Pamiętaj, że to, jak pracuje Twój zespół, jest odzwierciedleniem Twojego podejścia do pracy.